ناباروری و روش های کمک باروری

ناباروری و روش های کمک باروری

ناباروری و روش های کمک باروری

در انسان زاد و ولد به شرایط و تمهیداتی با واسطه  زوج نیاز دارد. سلامت جنسی مرد و زن برای این منظور به طرق مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در صورتی که پس از یکسال اهتمام جهت فرزند آوری، حاملگی صورت نگیرد زوج نابارور محسوب شده و می بایست از لحاظ  باروری مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

روش های مختلف درمان کمک باروری

 

با توجه به مشاوره و ارزیابی های دقیق از زوجین روش های زیر ممکن است توصیه گردد:

1.باروری طبیعی:

در بعضی از انواع علل ناباروری توصیه به باروری طبیعی پس از انجام بعضی از روش های درمانی و توصیه های لازم و یا مداخلات جراحی امکانپذیر است.

 

 2. IVF یا لقاح خارج رحمی:

IVF یا لقاح خارج رحمی به روشی اطلاق می شود که در آن پس از آماده سازی زوجین و با القاع تخمک گذاری در زن در زمان مناسب با بیهوشی تخمک ها از تخمدان ها خارج و سپس در محیط کاملا استریل در آزمایشگاه با اسپرم گرفته شده از مرد لقاح یافته و پس از تشکیل چنین حداکثر 5 روز بعد به رحم انتقال داده می شوند.

3.  IUI یا تلقیح داخل رحمی اسپرم:

در این روش پس از گرفتن اسپرم و آماده سازیشان با روش های علمی انتخاب اسپرم برای لقاح انجام می شود و در مرحله بعد اسپرم های انتخاب شده به داخل رحم در زمان مناسب جهت لقاح با تخمک انتقال داده می شود. این روش انتخاب مناسبی است برای بعضی از اختلالات حرکتی اسپرم.

 4. ICSI یا میکرو اینجکشن:

این روش مانند روش های دیگر یک روش کمک باروری است و هدف آن تشکیل جنین با القا اسپرم به داخل تخمک  است. این روش در موارد کاهش شدید تعداد اسپرم و یا کیفیت آن و نیز برای بالا بردن شانس باروری استفاده می شود.

 روش های بسیار پیشرفته برای القا اسپرم نابالغ و یا تخمک نارس وجود دارد که بر اساس ارزیابی های اولیه و یا در فرایند مشاوره به زوجین پیشنهاد می شود.

  

روش های ژنتیکی کمک باروری

 

این روش ها شامل روش های متداول در زمان مشاوره ژنتیک برای باروری و یا کنترل مسیر باروری به لحاظ کم شدن احتمال بروز بیماری ها و یا ناهنجاری های نسبتا شایع و یا مورد ابتلا در خانواده زوجین می باشد.

از این روش ها برای انتخاب جنین و در نهایت فرزند سالم و یا واجد صفت خاص استفاده می شود.

تعیین جنسیت خاص یکی از مواردی است که آگاهانه توسط پزشک مشاوره دهنده و یا زوجین توصیه می گردد.

 

PGT یا تست های ژنتیکی قبل از لانه گزینی جنین:

این روش ها برای ارزیابی جنین حاصل از روش های کمک باروری قبل از انتقال به رحم برای انتخاب جنین سالم بکار برده می شوند. این روش ها با ارزیابی ژنتیکی زوجین و یا وابستگان مبتلای آنها قبل از تشکیل جنین و پس از مشاوره ژنتیک قابل انتخاب و استفاده می باشند. لازم است اطلاعات دقیقی از خانواده زوجین جمع آوری و سپس مبادرت به انجام پیش تست های ژنتیکی اولیه نمود تا بهترین روش برای انتخاب تست ارزیابی جنین انجام داد.

از این روش برای تعیین جنسیت و یا پیشگیری از ابتلا به سندرم داون استفاده می شود.

 

پس از ارزیابی های ژنتیکی مواردی که مایل به استفاده از تخمک های فرد سالم تر و یا اهدا جنین می باشند می توانند از فرایند تکنیک های کمک باروری استفاده نمایند.

 داشتن فرزند سالم از آرزوی بسیاری از خانواده ها است که با روش های مدرن ارزیابی جنین این امکان فراهم می شود. برای اطلاعات بیشتر با گروه زایا تماس بگیرید.