مراحل لقاح خارج رحمی  IVF

مراحل لقاح خارج رحمی IVF

مراحل لقاح خارج رحمی IVF

لقاح خارج از رحمی یا آزمایشگاهی یا آی وی اف  به روش‌های پیچیده ای اطلاق می شود که برای حل مشکلات باروری و ژنتیکی توسط تیم‌های پزشکی  مستقر در مرکز کمک باروری انجام می‌شود .

با استفاده از لقاح (ورود اسپرم به داخل تخمک) در محیط آزمایشگاه نه تنها می‌توان بر بسیاری از مشکلات تولید و عملکرد اسپرم و تخمک یا محیط طبیعی غلبه نمود ؛ بلکه از طریق ارزیابی های ژنتیکی جنین ، از انتقال صفات بیماریزای ژنتیکی نیز اجتناب می‌شود.

 

مراحل انجام  IVF

1. بررسی کامل پزشکی و ازمایشات ناباروری

در ابتدای این روش ارزیابی های مختلفی بر اساس نوع مشکلات مطرح شده از طرف بیماران توسط تیم پزشکی انجام می گردد سپس برنامه‌ریزی درمان انجام شده و مراحل زیر با دارو درمانی اولیه آغاز می شوند

2. تحریک تخمدان ها

تحریک تخمدان‌ها برای آزادسازی چند تخمک بالغ ، یکی از مراحل مهم لقاح خارج رحمی است. آغاز‌‌ می‌شود. معمولا، در اواسط هر سیکل قاعدگی،  از یک تخمدان یک یا دو فولیکول (تخمک بالغ) آزاد می شود اما در روش لقاح خارج رحمی با القاء  دو تخمدان چندین تخمک بالغ معمولا بر اساس ارزیابی های اولیه آماده آزاد شدن می گردند.

در واقع استفاده از چندین تخمک، شانس ایجاد جنین های متعدد برای مراحل بعدی را زیاد می کند و در نتیجه میزان موفقیت این روش را بالا‌‌ می‌برد.

 در این مرحله پزشک متخصص داروهای باروری هورمونی که تزریقی هم می باشند برای افزایش تعداد تخمک‌های بالغ تجویز‌‌ می‌کند. همچنین، در طول این مدت، از دستگاه سونوگرافی به شکل منظم ونیز آزمایشات خون، جهت بررسی رشد فولیکول‌ها توسط متخصص مربوطه استفاده می‌شود؛ از این طریق پزشک تشخیص‌‌ می‌دهد که چه زمانی برای مرحله بعدی آماده هستید. این مرحله تا حداکثر دو هفته طول می کشد.

3.تخمک‌ گیری یا عمل پانکچر

 در این مرحله پس از بیهوش کردن بیمار تخمک‌های بالغ از تخمدان‌ها توسط متخصص  با استفاده از دستگاه سونوگرافی برای ردیابی موقعیت فولیکول‌ها و نیز با استفاده از یک سوزن نازک از طریق واژن خارج می‌شود. تخمک‌ها و مایعات جمع‌آوری شده در اختیار متخصص جنین شناسی جهت طی مراحل لقاح قرار می گیرد. این مرحله از صبح شروع شده و بیمار پس از طی مراحل پس از بیهوشی معمولا بعد از ظهر همانروز از بخش خارج می شود.

4. جمع‌آوری اسپرم

 این مرحله همان روزو یا صبح روز بعد تخمک گیری انجام می شود. بهتر است با شروع مراحل لقاح خارج از رحمی از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.لازم به ذکر است که‌‌ می‌توان اسپرم را زود‌‌تر جمع‌آوری و فریز کرد. ‌‌اسپرم ها در این مرحله توسط روش های مختلفی آماده و بهترینشان از لحاظ معیارهای استاندارد انتخاب می گردند. در صورت عدم وجود اسپرم در این مرحله گاهی از روش بیوپسی از بیضه ها برای جدا سازی اسپرم استفاده می شود.

 

5.لقاح آزمایشگاهی

در این مرحله  از دو روش علمی برای لقاح تخمک و اسپرم در محیط آزمایشگاه استفاده‌‌ می‌شود. در لقاح معمولی، اسپرم های انتخاب شده در مجاورت  تخمک بالغ در یک محیط کنترل شده به نام انکوباتورقرار می گیرند. درصورتی‌که کیفیت یا میزان مایع منی مناسب نباشد، پزشک روش کنترل شده را پیشنهاد‌‌ می‌کند. در این حالت اسپرم انتخاب شده به تخمک بالغ تزریق‌‌ (وارد) می‌شود. در موارد عدم موفقیت روش قبلی این روش در مرحله بعد پیشنهاد می گردد تا شانس باروری را افزایش دهد.

6. رشد جنین

پس از سه تا جهار روز رشد جنین ها در محیط آزمایشگاهی و پایش مکررآنها جنین ها توسط متخصصین جنین شناسی و ژنتیک مورد ارزیابی های از پیش تعیین شده در صورت لزوم می شوند.

7. انتقال جنین

در این مرحله که معمولا 5 روز پس از لقاح صورت می پذیرد در صورت وجود جنین مطلوب برای لانه‌گزینی به رحم منتقل‌‌ می‌شود. برای انجام این کار متخصص مربوطه ، یک لوله نازک را در واژن، دهانه رحم و داخل آن قرار‌‌ می‌دهد و جنین را داخل رحم آزاد‌‌ می‌کند.

 

پس از آزادسازی جنین در رحم، ممکن است 6 تا 10 روز طول بکشد تا در دیواره رحم کاشته شود. اگر لانه گزینی موفق باشد، بارداری رخ‌‌ می‌دهد.

8. کنترل بارداری

  موفقیت لانه‌گزینی با انجام تست حاملگی که معمولا 15 روز پس از انتقال جنین انجام می شود مشخص می گردد.

برای اطلاعات بیشتر با گروه زایا تماس بگیرید.